כי דגלי דגל טוהר ויושר יטהר שתי גדות ירדני

כי דגלי דגל טוהר ויושר יטהר שתי גדות ירדני

יום שישי, 4 במאי 2012

פריז, עיר האורות והצללים, הבגט והפחד...

אני מזדמן באקראי לפריז בראשון למאי 2012  לרחובCAMBON , רחוב צדדי ולא מוכר ליד כיכר האופרה הטווילרי.  במס' 37 , שלט שיש קטן , ועליו כתובת בעברית ובצרפתית : "בבית זה , בשנת 1895,בנימין זאב הרצל, מחולל התנועה הציונית העולמית כתב את ספרו "מדינת היהודים", חזה ובישר את תקומת מדינת ישראל".כמה רחובות משם, אני עובר דרך כיכר האופרה. רבבות צרפתים , רובם אוחזים בדגלי צרפת ענקיים, מריעים למנצחת הגדולה של מערכת הבחירות לנשיאות שטרם הסתיימה, מרין לה-פן, בתו של המנהיג הקשיש. נאומה חוצב הלהבות, מתובל בגאווה לאומית ושנאת זרים , וזוכה לתשואות אדירות.
117 שנה אחרי שהרצל כתב דווקא כאן את חזונו, האם צרפת שבה לאחור ?


ראשון למאי, פריז.

מאז  ימי הביניים , ובפקודת המלך שארל ה 9, זהו חג ה MUGUET, פרח החכלילית, בעל הפעמונים הלבנים הקטנים, המסמל עתיד בר-מזל ומבטיח, כמו שהיה למלך שארל עם אהובתו.

מאז ימי ה FRONT POPULAIRE  ב 1936, וע"פ החלטת ממשלה בראשות לאון בלום היהודי, זהו יום פגרה , "חג העבודה" , כלומר לא עובדים ... הסינדיקטים, הארגונים המקצועיים, מפגינים את כוחם בתהלוכות רחוב ססגוניות.

מאז עלייתו לקדמת הבמה הפוליטית של ז'אן-מרי לה-פן, , לפני קרוב לשני עשורים, מתקיימת תהלוכת-נגד,  הצדעה לז'אן דארק, גיבורת צרפת המיתולוגית, ששמרה על כבודה ו"הצילה את כבוד צרפת" בעלותה על המוקד.



אני מזדמן באקראי לפריז בראשון למאי 2012, ובין פגישה לפגישה מנצל כמה רגעי פנאי ושם את פעמי לעבר רחובCAMBON  , רחוב צדדי ולא מוכר , בין כיכר האופרה לבין גני הטווילרי. שם , במס' 37 , שלט שיש קטן , ועליו כתובת בעברית ובצרפתית :  "בבית זה , בשנת 1895, בנימין זאב הרצל, מחולל התנועה הציונית העולמית כתב את ספרו "מדינת היהודים", חזה ובישר את תקומת מדינת ישראל".

בדרכי חזרה למקום פגישתי הקרובה, אני עובר דרך כיכר האופרה. רבבות צרפתים , רובם אוחזים בדגלי צרפת ענקיים, מריעים למנצחת הגדולה של מערכת הבחירות לנשיאות  שטרם הסתיימה, מרין לה-פן, בתו של המנהיג הקשיש.  נאומה חוצב הלהבות, מתובל בגאווה לאומית ושנאת זרים , וזוכה לתשואות אדירות. היא משדרת בטחון כי תהיינה מה שתהיינה תוצאות הסיבוב השני והמכריע לבחירות לנשיאות, דרכה שלה לראשות הימין הפוליטי בצרפת, ומשם לנשיאות, סלולה.  המשבר הכלכלי, החברתי והתרבותי של צרפת לא יותיר לדעתה ברירה : אם צרפת חפצה חיים, ובדרך כלל הצרפתיים אוהבים את החיים הטובים, היא תצטרך "לשמור על גבולותיה" ועל זהותה הלאומית ; רציחתם של 4 יהודים בטולוז משמשת לה תנא דמסייע לצפוי לצרפת כולה , אם לא תשים קץ להשתלטות האסלאמית . הקהל מריע, גם אם זהותו המוסלמית  של הרוצח מדברת אליו  הרבה יותר מזהותם של הנרצחים. אפילו  בתוככי הקהילה היהודית בצרפת לא מעטים אוהדים את לה-פן הבת  , בגלוי או בסתר , עד כדי כך שהרב הראשי לצרפת נאלץ להתייחס פומבית לתמיכה זו, אך ברור שזו אשליה: הקסנופוביה, שנאת הזר, הרי לא תדע להבדיל בין רוצח לנרצחים והצרפתים בדרך-כלל אינם מחבבים את היהודים יותר מאת המוסלמים. ארגוני השמאל הקיצוני , אלה המחוברים בצינורות תת-קרקעיים ל"קרן החדשה לישראל", כבר מדגישים את הצער על רצח "אזרחים תמימים" , תוך כדי הדגשה שהרצח לא צריך לשמש אמתלא לתמיכה ב"פשעים הגזעניים של הציוניים", וריח אנטישמי מתערבב עם הניחוח האנטי-ציוני.

 שמאל-ימין, יהודים-מוסלמים, למי זה חשוב ?  שניים-שלושה רחובות מן ההתרחשות הססגונית, הצרפתי הממוצע מנצל את השמש האביבית ואת יום הפגרה, שותה להנאתו קפה על מרפסת הביסטרו  וקונה זר חכלילית לאהובתו.  לעזאזל , הרעש הזה : עוד חודשיים חופשת הקיץ ושרק לא יעלו לו את  מחירי הדלק ותעריפי המלונות בערי הקיט.



117 שנה אחרי שהרצל כתב דווקא כאן את חזונו, האם צרפת שבה לאחור ? לכאורה לא... ההיסטוריה אינה חוזרת על עצמה, וקריאות "מוות ליהודים" כנגד אלפרד דרייפוס אינן עתידות להישמע בקרוב בעיר האורות. אך משהו רע עובר כרגע על צרפת, ובעצם על אירופה כולה.  מה לעשות, ל"משהו" הזה יש צלילים של מה שהצרפתים קוראים DEJA VU, של סרט מוכר, גם אם בגרסה חדשה ומעט שונה.  מה שמטריד בסרט הזה אינו כל-כך בתופעה של לה-פן עצמה; חרף האופטימיות שהיא מקרינה, קשה להניח שהיא תתפוס כל-כך מהר את רסן השלטון בצרפת.  מה שמטריד הוא שהצרפתי השותה היום קפה להנאתו, מטרים ספורים ממופע אימים גזעני, דומה להפליא לצרפתי שלפני 70 שנה סובב את הראש כדי לא לראות את היהודי הנלקח למרתפים ולמחנות. הוא בעצם האח התאום שלו : עזוב אותו מטרחות הרות עולם, תן לו אוכל טוב, הנאות מהחיים , בחורות אם אפשר, והעיקר להעביר את הזמן עד שהגזירות כבר תעבורנה מאליהן....  ברור, שמול מתקפה אסלאמית מתוכננת ומתוזמרת , אין לו סיכוי.. הרי לו רצה הצרפתי לפקוח את עיניו, הכתובת מזמן מתנוססת על קירותיו, אך מהי פקיחת עיניים מול בגט עם קממבר וכוס יין משובח ?



מה שמטריד עוד יותר הוא השקט המופתי של מדינת ישראל . אמנם מדינת ישראל השכילה להקים "משרד לענייני תפוצות" ולהעמיד בראשו אדם אמיץ בעל עמדות ציוניות מובהקות, ובכל זאת  הס מלהזכיר את תחזיותיו של הרצל, שלא לדבר על קריאות זאב ז'בוטינסקי לאבקואציה, חיסול הגלות בטרם פורענות. היהודי הצרפתי יודע היטב שהוא חי על הזמן שאול, הוא מכיר לפרטיו את מבואות שדה-התעופה ואת הדלפקים המובילים אותו לארץ, הוא גם משקיע לא רע בנדל"ן הישראלי "על כל צרה שלא תבוא", ואף למסעדותיו בעיר האורות הוא קורא בשם LE KIKAR, כאות הוקרה לנתניה, בירתו הנצחית שבמזרח התיכון. במעין נשף מסכות אבסורדי,  בדו-שיח המתנהל כרגע בין יהודי צרפת לבין מדינת ישראל , נושא העלייה הוא ה Sub-text  , הוא איננו ה text   עצמו. 

יהודי צרפת עצמם נבוכים. מפה לאוזן, מועברים סיפורים על התנכלויות אנטישמיות בגני ילדים, ובתי-ספר יסודיים ממלכתיים.  על המתרחש בקמפוסים האוניברסיטאיים כבר לא מדברים...  התקיפות כנגד יהודים ברחוב ובמטרו מזמן אינן עניין של פרברים  או שכונות "בעלות אוטונומיה דה-פקטו", שהמשטרה חדלה להיכנס אליהן; הנוכחות הקולנית והמאיימת של בני תשחורת מוסלמיים, בני הדור השני והשלישי להגירה, אזרחי צרפת לכל דבר, אינה יודעת גבולות. ויכוח הבחירות המתנהל זה עתה בנידון נסוב סביב מתן זכויות אזרח גם למהגרים הבלתי-לגליים, שאף אחד אינו יודע באמת מה  מספרם.

הפרהסיה הצרפתית מקוטבת: בקצוות,שנאה גלויה וגוברת של ימין קיצוני מחד ובני מהגרים מאידך, הכל כמובן על רקע  קריסה כלכלית-חברית שאין רואים את סופה; בתווך , הרוב האדיש מכופף את הראש ומצפה למחר טוב יותר , רוטן בתוך-תוכו, יודע שאין סיבה נראית לעין שמחר יהיה טוב יותר, אך נאחז שיתוק ואדישות. "המרכז הדומם" הזה אולי עדיין רוב דומם, אך זהו רוב שימיו ספורים, האגפים הקוטביים סוגרים עליו ומצמקים אותו.



נקל לחשוב מה היה אומר היום הרצל ליהודי צרפת; לא מסובך לדמיין נאום של זאב ז'בוטינסקי לאור מצבם ; אף דוד בן-גוריון היה מן הסתם נוקט בעמדה חד-משמעית באשר לכורח גיבוש תוכנית לעליה מאסיבית וממוקדת. אך, ממשלת ישראל של היום מדברת במונחים של"פשע שנאה", שותפות גורל, ישראל חזקה, ועוד כהנה היגדים קליטים בשיח הדיפלומטי, אך חלולים בשיח הציוני. הסוכנות היהודית (במישור ההנהגה, ולא שליחי השטח השלה , העושים עבודה נאמנה) מנמיכה את מסריה הציוניים כמעט עד כדי העלמתם, ואוי לאותה בושה, דווקא נתן שרנסקי, דמות ציונית מופתית, מעניק לכך גיבוי ציבורי-אידיאולוגי , כיו"ר הסוכנות.



הגיעה העת להוריד מסכות, ולדבר גלויות כראשי המדינה היהודית והעם היהודי לאחים בצרה. כמאמר חז"ל "אין האסיר מתיר עצמו מבית האסורים".  בתחושת בטן, המגובה באינסטיקטיים בני אלפיים שנה, יהודי צרפת יודעים את מצבם, אך אינם מוצאים בקרבם את דרכי המפלט. עוד ועוד אמצעי בטחון, גדרות משטרה מסביב למוסדות הקהילה הופכים חזרה את הקהילות לגטאות מאויימים.  פרדוקס המגננה הביטחונית שולט בכיפה, ובוגרי יחידות צבאיות שלנו לא מעטים "מייעצים" איך להתמגן, ואף לעיתים מתפרנסים מזה לא רע.

  חובה עלינו לחזור לחזונו של הרצל ולומר לאחינו שבגלות צרפת הנאנקת "אחים, איך שלא תסתכלו על זה, טוב לא יצא מזה, זו כבר איננה כתובת על הקיר ולא קדימון, זה המחזה עצמו. הגיעה העת; שובו הביתה !". דרושה תוכנית לאומית אסטרטגית שתתייחס לקהילת יהודי ליעד מיידי לפעילות.  המנהיגות , הן בממשלת ישראל והן בסוכנות היהודית, חייבת ראשית לומר את הדברים גלויות , ולהעביר מסר חד ולא מתפתל.  המוסדות חייבים להכין לכך תוכנית אופרטיבית, בשיתוף עם מוסדות הקהילה בצרפת שאינם חסרים משאבים וניסיון.

חייבים להביא את יהודי צרפת הביתה.

6 תגובות:

  1. שוב אנו חוזרים לסיסמת האוואקואציה...
    אין עניין בפינוי גלויות. יש עניין בקיבוץ גלויות. אין לי שמץ של עניין במצב היהודים בצרפת- לטוב ולמוטב. אינני מאמין כי המצב בצרפת מהווה סכנה ליהודים יותר מהמצב "במדינת ישראל", וגם אם כן- אין זו מהות הגאולה- "מקלט ליהודים".
    ההתרכזות צריכה להיות ביצירת מלכות עצמאית אמיתית, רחבת גבולות ואופקים, ארוכת זרועות ובעלת ייעוד גאולי, שיהווה אלטרנטיבה חיובית לקיום הפאתטי של היהודי בגולה- קיום ללא יעוד.
    צודקים היהודים בהשארם בצרפת, וצדקו המעדיפים את הגז על פני המקלט הבטוח. הגז (-או האטום, לצורך העניין..) עלול להגיע עדינו בארץ.
    כל עוד הייעוד נזנח, אין בין גולת צרפת וגולת ירושלים אלא עניין הלכתי דק של מצוות התלויות בארץ, וגם זה- לחלק מהפוסקים..
    (הניתוח הוא נכון. שואה צפויה מתישהו. זה לא מה שצריך להדריך אותנו לכינון המלכות..)
    באהבה- בנך החוזה בשומרון את המלכות, ולא חוזה בפאריס "מדינה".

    השבמחק
  2. נחשון,

    א) מאמר זה אינו עוסק במלכות ישראל, אחא ב"יסוד כה' בעולם", שלב הכרחי למלכות. יודעי ח"ן כבר לימדונו מזמן ש"א להגיע למלכות ללא יסוד. בין היתר על זה אנו עמלים 49 יום מאז פסח.
    ב) אכן רבים, רבים מדי, נפלו שבי בתפסית היסוד ואינם מייחלים יותר לכינון המלכות. אין חלקי עמם.
    ג)מעבר לתפיסת הגאולה והמלכות, חובתנו כלפי היהודים הגולים היא כפולה: 1. הצלה מיד צר בעת שהם בסכנה 2. חובתו לקבץ את כולם ארצה, גם אם הם לפעמים לא נראים לנו.
    ד) כפי שאני נוהד מדי פעם להזכיר, מו"ר ישראל אלדד ז"ל נהג לומר: "הציוניים תמיד היו מיעוט בעם : היו בונדיסטיים, מתבוללים, חרדים-סרבני גאולה , ועוד, ועוד.. וקצת ציוניים; הצלחתה הכבירה של הציונות היא שהציונים הם גם מיעוט במדינת ישראל : יש כאן בונדיסטיים, מתבוללים , חרדים, פוסט-ציוניים, ניאו-חרדים, ומיעוט ציוני.. " אשרינו !
    אבא - עוד מעט חזרה לגבעות השומרון, וחוזה למלכות ישראל; בינתיים, עדיין לכמה ימים תר אחרי אחינו האובדים על גדות הסיין.

    השבמחק
  3. שלום לכם ההוזים בשומרון.
    תמשיכו לצפות לגאולת משיח צדקנו. תמשיכו לצפות להחלת החוקים הקדושים על כל היושבים בציון.
    השבוע התפרסם עוד אונס מעיר המלאכים, מי ייתן וייעשה עימו דין צדק וישלם הוא קנס לאבי הנאנסת ויחויב האנס השפל לשאת אותה לאישה לכל ימי חייו!
    ועכשיו תקומו, ההוזים בשומרון, ותצעקו "אנכרוניסט" "חוקי התורה – המתקדמים ביותר, ביחס לזמן בו ניתנו" ועוד תירוצים מתירוצים שונים.
    "תירוצים" אני אומר, לא מפני שאין הדברים נכונים. "תירוצים" אני אומר כיוון שמי שצועק מעל כל גבעה רמה ותחת כל עץ רענן "מלכות אנו רוצים– צפו לגאולה!" אינו יכול לצאת נגד אנכרוניזם! על איזו מלכות אתם מפנטזים בדיוק? מלכות אחאב שבשומרון, או מלכות צדקיהו ביהודה?
    "לא" תגידו בוודאי, "אנו מצפים לימי קדם – מלכות דוד ושלמה". ושוב שואל אני, מלכות דוד ששולח את אוריה למות בקרב אנו יודעים מדוע, או מלכות שלמה המפוארת על 1000 נשיו ופסליהן?
    נחשון – תהיה המלכות אשר תהיה, לא תשרוד בה יותר מחודש. הרי בוודאי תמצא דבר מה שבו דין המלכות לא נוקב מספיק את ההר לדעתך, תצא נגדה בשם האמת שרק אתה יודע לאשורה ותגמור כמורד במלכות. במלכות להזכירך, אין "חופש ביטוי" וזכויות אזרח ומיני מרעין בישין שהביאה הדמוקרטיה.
    והאם באמת רוצים אתם דין שכזה? הלקאות פומביות בכל פעם שתסטו במקצת מספר החוקים המקיף כל? האם כל-כך רוצים אתם במשטר מלכותי-דתי שיוודא שאתם מדייקים בקוצו של יו"ד?
    לאבא – רק תחזור ל"חזון הצמחונות והשלום" כדי להבין על מה אתה כ"כ רוצה לוותר...
    לעניין גלות ציונות ומה שביניהם:
    בבסיסו של עניין אני נאלץ להסכים עם נחשון – אינני רואה כל סיבה מדוע על המדינה להשקיע בהעלאתה של גלות צרפת, ארה"ב או כל מקום אחר שהעלייה תלויה אך ורק בהחלטה. ימשיכו נא גולי צרפת לשים מבטחיהם בערים סודיות שצה"ל מקים עבורם בנגב. ימשיכו ויעלו לבסוף רק לאחר שינשלו אותם מכל רכושם, באמצעות הרקולסים במבצע ירמיהו או צפניה או השד יודע מי. אינני אורה סיבה להתאמץ עליהם עכשיו, ולא מכיוון שוויתרתי על הציונות, אלא כיוון שאני מבין שכמו היהדות גם הציונות צריכה להתפתח. איננו יכולים להיות תקועים בציונות שלפני 70 ו-50 שנה ולהתעלם מהמצב השונה. הציונות היום נעשית בבניית המדינה והעם היושב בה.
    ונחשון – אני מתנצל שהשתמשתי המילה הגסה והמתועבת "עם". אני יודע שלשיטתך גם העם, כמו המדינה, נע בין מנוון למתועב. מורכב הוא הרי ממתבוללים ומגויים גמורים, שכל רצונם הוא לזנות אחרי אלוהי ה"עמ-ריקא". רק חבל שאינך מעז להמשיך עם דעותיך ולסיים במסקנה המתבקשת שחבריך במאה שערים הגיעו אליה לפני כמאה שנה. ההבדל בינך לביניהם עומד אך ורק על הטקטיקה להבאת משיח צידקכם, אבל בניתוח המציאות אתה והם – חד הוא. אינני מבין מדוע ממשיך אתה בקשריך עם הממסד הציוני המתועב עליך כ"כ. אזור אומץ, וותר על הפריווילגיות שאתה מקבל מהם. הרי כל קשר בינך לביניהם הוא אמצעי בעיניך על-מנת להרוג את אויביך, ודי לחכימא...

    השבמחק
  4. מלכות היורדת לעולם דרך יסוד, ועל כן "מדינת ישראל" העכשווית , הממשית, עם צללי ואורותיה היא יסוד כסא ה' בעולם. אכן היו וישנם ניסיונות וחלומות לקיצורי דרך למלוכה: או שנכשלו ולא התממשו, או שבאו לעולם והביאו נזק וחורבן. האם משום כך מוותרים על אידיאה צודקת ואבסולוטית?? לא ולא.
    וכל השאר, זיקתנו לעם, למדינה, לאחינו המשתמטים בגטאותיהם, לאחינו הפושעים בפלילים כבימי דוד וישעיהו ועוד, הכל , הכל , נגזר מתפיסת המלכות שעוד בוא-תבוא לעולם.
    והיתר פרפראות לחכמה, שהיא גבוהה מבינתנו, גבוהה מיסוד וגבוהה ממלכות

    השבמחק
  5. באמא שלנו, איזה בלבול במושגים. אין לך מושג מה דעותי, ואתה גוזר אותם מאיזה גבעון דמיוני בווינט..
    בוא נשב, נדבר, ותבין למה אני מתכוון, מה גם שדוקא אתה לדעתי עברת על הפירסומים שלי בעד חילונים ונגד הממסד הרבני בלמעש, אז מה שאתה עושה הוא בגדר של הוצאת דיבה פשוטה מתוך ידיעה שאלו לא דעותי, אבל שהאחרים לא יודעים..
    אבל אני סולח לך, בשביל זה יש אחים..
    מלכות איננה מלוכנות. מי שיעבור קצת על כתבי שב"ד ועל אבני יסוד של אלדד (-מופיע ב"כל כתבי הלח"י"..), יבין כי הכוונה במלכות אינה מונרכיה, אלא עצמאות מחשבתית ומדינית.
    מעבר לכך- כל נושא הפרדת הרשויות- הוא המצאה יהודית ידועה ופשוטה. התפיסה נקראת: משכ"נ. מלך, שופט,כהן,נביא.
    אבא כתב מאמר בנושא, ויש לי כמה אחרים אם אתה מעוניין להכיר ולא להגיב לסברה שלך מהי סברתי...
    אתה לא יכול לומר שלמוסד הנביא לא היה חופש דיבור אל מול המלך, וכן הלאה. עוד נושא לדיון אינסופי שלא מקומו כאן..
    רק דבר אחד אל תעשה לי- אל תרדד את הדיון. זה לא טוקבק בוואלה. אני יודע שאתה מסוגל ליותר עומק- תן לי את הקרדיט שיש עומק מאחורי דברי.
    משפחה שכזו... רק חסר שאריאל ייכנס לקלחת. (-את אמא ונחלה אני לא מוסיף כי הן נשים ואני חרדי חשוך..פחחח)

    השבמחק
  6. ראיתי את מס השפתיים שלך ב"למעש". ממש מתנגד נלהב לממסד הרבני אתה, אני עוד שנייה נופל מהכיסא. אתה מתנגד ל:ממסד הרבני: אבל תומך בעקרונותיו מתוך פחד משינוי. וואללה אני מעדיף כבר אנשים שתומכים בממסד אבל מצליחים טיפה לעקם או למתן את העקרונות שלו (ע"ע הרב גורן). העקרונות של הממסד ושלך הם "הכל במסגרת ההלכה" ו"פורץ גדר יישכנו נחש". וכאן אני לא כ"כ מבין – זה ששני אנשים ללא כל הסמכה (שלא נדבר על כיפה) מחליטים כל מיני דברים בהלכה, לא מפריע לך? שב"ד למיטב הבנתי (שאני מודה שהיא מועטה) לקח את הדברים הנפלאים מהפילוסופיה הכללית וניסה לרבע את המעגל במסגרת היהדות. מוזר לי שדווקא אתה חסיד נלהב כ"כ, כשהחסידות בעיניך היא דבר כ"כ נורא.
    הכוונה במלכות היא לא מונרכיה, הכוונה בסקילה היא לא באבנים ויש לי בבית גם סבון ללא סבון אם אתה רוצה. לאן נעלמה ההלכה? אה שכחתי את רב נוח.
    אגב, חרדי חשוך שכמוך לא יבין את זה, אבל עצמאות מחשבתית ומדינית יש לי כבר עכשיו. נכון, אני מודה שהעצמאות המחשבתית שלי היא לא בתוך ד' האמות של ההלכה וללא מלך, אבל נראה לי שזה הפוינט של עצמאות מחשבתית... העצמאות המדינית שלי אגב, שאני בטוח שישר תצחק ותזלזל היא העצמאות המדינית הטובה ביותר שהייתה לנו ב-3000 שנה האחרונות. ולא אמרתי שאין מה לשפר.
    הפרדת הרשויות היא המצאה יהודית, וגם יום שבתון אולי ולכן מה? ורק אל תגיד שהכול כבר נמצא בתורה כולל "אש אש רבין רע" או משהו כזה.
    בוודאי שלמוסד הנביא היה חופש דיבור מול המלך... וישר תרוץ להביא לי את נתן הנביא מול דוד. רק אל תשכח שכל השאר גמרו או מתים, או נרדפים או בחצר המטרה (שדווקא הייתי שם בטיול לפניי שבועיים).וזה בדיוק החופש שיהיה לך כשתיכון מלכות היהדות שאתה כ"כ רוצה – חופש לומר מה שתרצה יחד עם החופש לשלם על זה את המחיר.
    לרדד את הדיון זה לתת כמה אסמכתאות מהכותרות של הפרסומים שלך ב"למעש", בלי להתייחס לתוכן שלהם, להראות לי שהכול מקורו ביהדות ולהחביא משפט אחד קצר: כשאני אומר שאני רוצה מלוכה ושואף לביאת המשיח, אני לא באמת מתכוון שתהיה מלכות ומשיח אלא רק שיהיה יותר טוב. ועל זה נאמר – נו שויין.
    וכל זה בלי לדבר על היחס הנפלא שלך ושל הממסד שלך לחילונים ו/או לנשים...

    השבמחק